torsdag 24 oktober 2013

Nyhetsbrev oktober 2013

Nu efter två månader på posten som Handelsutvecklare i Mariestad börjar jag bli lite varm i kläderna. Jag har efter några intensiva inledande veckor hunnit med att ta del av de ganska omfattande och väl genomförda arbete som Mariestads Handel, Fastighetsägarna i Mariestad och Mariestads Kommun, den s.k. ”Trojkan” tillsammans har genomfört för att kartlägga hur läget i Mariestad ser ut i dag. Allt detta gör att jag känner att vi har en stabil grund att stå på för vår gemensamma resa med att genomföra de konkreta planer och åtgärder som tagits fram.
Utifrån ovan tror jag att Mariestads Handel, Fastighetsägare och Kommun skall gå en ljus framtid tillmötes.

Tack för en lyckad Kick-off
Den 24 oktober genomförde vi en gemensam kick-off för vårt gemensamma arbete i Handelsplats Mariestad på residenset i Mariestad. Det kom lång fler än vad vi vågat hoppas till mötet och deltagarna visade stort intresse och engagemang för de frågor som vi avser att driva. Det kändes verkligen som en lyckad start på vårt arbete i Handelsplats Mariestad, så än en gång stort tack.

Målbild 2020
Vi har som en inledning på vårt gemensamma arbete tagit fram en vision eller som vi säger en målbild som vi skall använda som rättesnöre och som blev väl emottagen på vår Kick-off.
2020 är:

  • Mariestad en blomstrande stad med en levande stadskärna med en väl utvecklad och lönsam handel i såväl city som i externa lägen,
  • Mariestad en expanderande fastighetsmarknad för såväl boende som för kommersiella fastigheter.
  • 2020 är Mariestad genom samverkan mellan kommun, fastighetsägare och handel en välmående kommun med ett tydligt fokus på hållbar livsstil.
  • 2020 är Mariestad norra Skaraborgs naturliga och självklara handelscentra.
  • 2020 är det är en lustfylld upplevelse att handla i Mariestad att det drar besökare även från de kringliggande regionerna.

Vi har också tagit fram fem fokusområden som är viktiga för ett framgångsrikt arbete, Utbud, Gestaltning, E-handel, bemötande och Tillgänglighet. I tillägg till detta har vi i samverkan bestämt att konkret börja med att genomföra en Butikskartläggning som skall ligga till grund för en Utbuds- och Etableringsstrategi. Vi skall också i nära samarbete med Svenska Stadskärnor utbilda oss och utbyta erfarenheter med andra kommuner runt om i Sverige. Vidare skall vi i samverkan arbeta fram ett tillägg till Mariestads Varumärkesplattform i form av en destinationssymbol för gemensam marknadsföring för handeln, turismen, industrin och kommunen i Mariestad m.fl.

Nära förestående
I tillägg till ovan drar vi nu på allvar igång genomförandet av ett pågående LEADER-projekt där vi under tiden fram till sista december 2014 skall arbeta med:

  • Marknadsplan med inriktning mot turistiska besöksmål.
  • Shoppingportal integreras med turismportal – Evenemangskalender.
  • Ökad kunskap om Cross-selling mellan butiker och turism.
  • Idéprogram för butiker angående utbud & kunskap gällande ”Sjöstadsbutik”.
  • Informationsträffar/kurser om Biosfärområdets betydelse för Handelsplats Mariestad.
  • Start av Handelsakademi.

Med Vänlig Hälsning
Lars Wallberg