måndag 31 augusti 2015

Nyhetsbrev - augusti 2015


Nytt verksamhetsår

Den första september börjar vårt tredje verksamhetsår. Otroligt vad tiden går men den gör väl det när man har roligt. Det har varit två fantastiska år med många stimulerande uppgifter och möten med er medlemmar. Handelsplats Mariestad (HPM) har verkligen gjort skillnad.
Vårt uppdrag är att genom att stimulera till samverkan inom handeln, fastighetsägarna och kommunen (de delar som är relevanta för stadskärneutveckling) och mellan dessa tre parter för att på så sätt verka för en levande stad.

En titt i backspegeln

Gör vi en återblick på den gångna tiden kan vi konstatera att handeln har blivit mer livaktig och att Mitt Mariestad (cityföreningen) har fler medlemmar än på många år samt genomfört ett antal aktiviteter/event varav t.ex. ”vårkväll på stan” och ”höstkväll på stan” är helt nya.  

Vi har varit drivande och/eller delaktiga i flera projekt som 

t.ex. den succéartade näringslivsgalan, ljussättning av staden både offentlig som julbelysning och privat som fasadbelysningar eller som nu den pågående fastighetsinvestering, Bo Bra i Mariestad och kommunens nya regler för nyttjande av offentlig plats. Vi är även engagerade i BRÅ där vi representerar handelns och fastighetsägarnas intressen. HPM är dessutom delaktigt i att Mariestads fina placering i Svenskt Näringslivs företagsklimatsindex även om näringslivsenheten på kommunen har varit draglok i detta arbete.



Framtid

När vi nu blickar framåt ser vi att HPM har en viktig funktion att fylla. Trenden för stadskärnor är tillväxt i ekonomin, dock minskar handelns andel av kakan och omsättningen minskar med någon procent per. Fortfarande är det så att handeln är en stor och viktig aktör i vår stadskärna men den behöver anpassa sig till tidens krav på digitalisering och tillgänglighet.
Vi arbetar vidare med våra fokusområden Tillgänglighet, Utbud, Gestaltning, Bemötande och Digitalisering. Tyvärr föll vi på målsnöret vi vår förra EU-ansökan men vi fortsätter oförtrutet med att söka allteftersom de olika fonderna aviserar nya s.k. utlysningar. Samtidigt fortsätter vi vårt arbete på det lokala planet med att aktivt arbeta för nya etableringar, olika marknadsaktiviteter, som nu närmast ”Skördefesten”, därefter ”Höstkväll på stan” och sedan julens alla aktiviteter på stan, samt att arbeta med en gemensam och sammanhållen marknadsföring för dessa aktiviteter.     





Lars Wallberg

Handelsutvecklare